آموزش حسابداری

آموزش ماده 2 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

ماده 2 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

در این مقاله به آموزش ماده 2 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان به شرح زیر می پردازیم:

ماده 2 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در خصوص قوانین و مقررات ثبت‌نام و فعالیت مؤدیان در سامانه مودیان به شرح زیر می باشد.

1. ثبت‌نام در سامانه مؤدیان: کلیه افراد مشمول این قانون، باید به ترتیبی که توسط سازمان تعیین می‌شود، در سامانه مؤدیان ثبت‌نام کنند.

2. استفاده از پایانه فروشگاهی: خرده‌فروشان و واحدهای صنفی که مستقیماً با مشتریان نهایی ارتباط دارند، باید در سامانه مؤدیان عضو و از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.

صدور صورتحساب: اگر مؤدی مستقیماً با مشتریان نهایی ارتباط ندارد، استفاده از پایانه فروشگاهی اجباری نیست، اما باید صورتحساب‌هایش را به ترتیبی که سازمان تعیین می‌کند، از طریق سامانه مؤدیان صادر کند.

4. آموزش و مشاوره: سازمان به همکاری با اتاق اصناف ایران مکلف است تا به افراد مشمول، خدماتی از قبیل آموزش، توانمندسازی و مشاوره ارائه دهد.

5. کارگروه بررسی درخواست‌ها: یک کارگروه تشکیل می‌شود که به صورت سالانه درخواست‌های مؤدیانی که در استفاده از پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان دچار مشکل هستند را بررسی می‌کند.

6. مسئولیت شرکت‌های معتمد مالیاتی: اگر کارگروه بررسی درخواست تشخیص دهد که مؤدی در خصوص استفاده از پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان ناتوان است، شرکت‌های مالیاتی مسئولیت آموزش، نصب و راه‌اندازی پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان برای مودیان را به عهده دارند.

شرکتهای معتمد مالیاتی، تنها مسئول ارسال صورتحسابها به سامانه مودیان می باشند و در خصوص کتمان درآمد توسط مؤدیان و جرایم مربوطه هیچ گونه مسئولینی ندارند.

7. کارمزد استفاده از خدمات شرکت‌های مالیاتی: مؤدیان ملزم به پرداخت هزینه‌های استفاده از خدمات شرکت‌های مالیاتی هستند.

8. فهرست مؤدیانی که به دلیل معافیت از مالیات بر ارزش افزوده و یا ماهیت کسب و کارشان، امکان عضویت در سامانه مؤدیان را ندارند، توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام می‌شود.

در ادامه به منظور آموزش ماده 2 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، پرسش ها و پاسخ های ماده 2 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان بیان می شود

 

READ  آموزش ماده 3 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

با ایزی حساب به آسانی قوانین مالیاتی را بیاموزید

 

آموزش ماده 2 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان - پرسش و پاسخ مالیاتی ماده 2

پرسش و پاسخ های آموزش ماده 2 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان:

  1. اشخاص مشمول، چه وظایفی در خصوص ثبت‌نام در سامانه مؤدیان دارند؟
کلیه اشخاص مشمول مکلفند به ترتیبی که سازمان مقرر می کند، نسبت به ثبت نام در سامانه مؤدیان اقدام کنند.
  1. وظایف خرده فروشی‌ها و واحدهای صنفی که مستقیماً با مصرف کننده نهائی ارتباط دارند، در خصوص ثبت نام سامانه مودیان چیست؟
خرده فروشی ها و واحدهای صنفی که مستقیماً با مصرف کننده نهائی ارتباط دارند، علاوه بر عضویت در سامانه مؤدیان، موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی می باشند.
  1. آیا استفاده از پایانه فروشگاهی برای تمام مؤدیان الزامی است؟
استفاده از پایانه فروشگاهی برای مؤدیانی که مستقیماً با مصرف کننده نهائی ارتباط ندارند، الزامی نیست؛ اما مؤدیان مزبور موظفند کلیه صورتحساب های خود را به ترتیبی که سازمان مقرر می کند، از طریق سامانه مؤدیان صادر کنند
  1. کارگروه مرکب از نمایندگان سازمان، اتاق اصناف ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات چه وظایفی به عهده دارد؟
کارگروه مرکب از نمایندگان سازمان، اتاق اصناف ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است که به صورت سالانه درخواست مؤدیانی که اظهار به عدم توانایی در استفاده از پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان را دارند، بررسی کند.
  1. شرکتهای معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی برای مؤدیانی که اظهار به عدم توانایی در استفاده از پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان را دارند، چه نقش و مسئولیتی دارند؟
شرکتهای معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی موظف خواهند بود نسبت به آموزش، توانمندسازی، نصب و راه اندازی پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان برای این دسته از مؤدیان اقدام کنند، به نحوی که مسؤولیت و جریمه­های عدم صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق سامانه مؤدیان به نیابت از این قبیل مؤدیان برعهده شرکتهای معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی خواهد بود. این مسؤولیت و جریمه های موضوع این قانون، شامل مواردی که عدم صدور صورتحساب الکترونیکی ناشی از کتمان درآمد توسط مؤدی می باشد، نخواهد بود.
  1. چه مواردی باعث می‌شود که مؤدیان قادر به عضویت در سامانه مؤدیان و صدور صورتحساب الکترونیکی نشوند؟
فهرست مؤدیانی که به دلیل ارائه کالا و خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده و نیز ماهیت کسب و کار آنها، امکان عضویت در سامانه مؤدیان و صدور صورتحساب الکترونیکی را ندارند، به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و پس از تصویب هیأت وزیران، حداکثر تا پایان دی ماه هر سال برای عملکرد سال بعد توسط سازمان، اعلام خواهد شد.

 

READ  آموزش ماده 6 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

نرم افزار حسابداری رایگان ایزی حساب، راه حل آسان و رایگان برای ارسال صورتحساب به سامانه مودیان

صورتحساب به سامانه مودیان ایزی حساب2 نرم افزار حسابداری رایگان ایزی حساب

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا