آموزش حسابداری

آموزش ماده 3 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

ماده 3 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

در این مقاله به آموزش ماده 3 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان به شرح زیر می پردازیم:

مطابق ماده ۳ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، سازمان امور مالیاتی به شرح زیر موظف است سامانه‌ای را برای ثبت نام مؤدیان و صدور صورتحساب‌های الکترونیکی ایجاد کند.

  1. راه اندازی سامانه مؤدیان: سازمان ملزم است ظرف مدت ۱۵ ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن قانون، سامانه مؤدیان را راه اندازی و امکان ثبت‌نام مؤدیان و صدور صورتحساب الکترونیکی را فراهم کند.

  2. طراحی سامانه: سامانه مؤدیان باید به گونه‌ای طراحی شود که بتواند به استعلامات الکترونیکی در خصوص اعتبارسنجی مؤدیان پاسخ داده و اطلاعات لازم را به دستگاه‌های اجرائی ارائه دهد. ضمنا سامانه مودیان باید قابلیت تبادل اطلاعات را از طریق مرکز ملی تبادلات اطلاعات داشته باشد.

  3. مهلت صدور صورتحساب الکترونیکی در راه اندازی اولیه: سه ماه پس از انقضای مهلت مذکور در این ماده، صورتحساب‌های الکترونیکی که از طریق سامانه مؤدیان صادر شده باشند، معتبر شناخته می‌شوند و مبنای محاسبه اعتبار مالیاتی برای مؤدیان خواهند بود.

  4. استفاده از پایانه فروشگاهی: مؤدیان باید از پایانه فروشگاهی که دارای حافظه مالیاتی و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری بوده و ویژگی‌ها و مشخصات فنی پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی اعلام شده توسط کارگروه راهبری سامانه مؤدیان را داشته باشد، استفاده کنند.

 

با ایزی حساب به آسانی قوانین مالیاتی را بیاموزید

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان – پرسش و پاسخ ماده 3 نرم افزار حسابداری رایگان ایزی حساب

پرسش و پاسخ های آموزش ماده 3 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان:

  1. سازمان امور مالیاتی چه مسئولیتی در خصوص اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان بر عهده دارد؟
سازمان امور مالیاتی موظف است حداکثر ظرف مدت پانزده ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون، سامانه مؤدیان را راه اندازی و امکان ثبت نام مؤدیان در سامانه و صدور صورتحساب الکترونیکی را از طریق سامانه مزبور فراهم کند.
  1. چه ویژگی‌هایی باید در طراحی سامانه مؤدیان توسط سازمان امور مالیاتی مدنظر قرار گیرد؟
سامانه مؤدیان باید به گونه ای طراحی شود که امکان پاسخگویی به استعلامات الکترونیکی در خصوص اعتبارسنجی مؤدیان و أخذ و ارائه استعلام های لازم به دستگاههای اجرائی را از طریق بسترهای یکپارچه دولت اعم از سامانه دولت همراه و مرکز ملی تبادلات اطلاعات موضوع تبصره (۲) ماده(۶۷) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ فراهم کند. همچنین سامانه مؤدیان باید قابلیت فراخوان و تبادل اطلاعات را از طریق مرکز ملی تبادلات اطلاعات داشته باشد.
  1. بر اساس ماده 3 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، چه مهلتی برای صدور صورتحساب الکترونیکی توسط سامانه مؤدیان در راه اندازی اولیه در نظر گرفته شده است؟
سه ماه پس از انقضای مهلت مذکور در این ماده، فقط صورتحساب های الکترونیکی که از طریق سامانه مؤدیان صادر شده باشد، از سوی سازمان معتبر شناخته شده و مبنای محاسبه اعتبار مالیاتی برای مؤدیان خواهد بود.
  1. چه وظایفی بر عهده مؤدیان استفاده کننده از پایانه فروشگاهی است؟
مؤدیان به وسیله پایانه فروشگاهی که دارای حافظه  مالیاتی و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری می باشد مبادرت به صدور صورتحساب الکترونیکی می نمایند.
  1. مطابق ماده 3 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، ویژگی‌ها و مشخصات فنی پایانه فروشگاهی چگونه تعیین می‌شود؟
ویژگی ها و مشخصات فنی پایانه فروشگاهی، حافظه  مالیاتی و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مربوط، نحوه تبادل اطلاعات میان حافظه مالیاتی با سامانه مؤدیان توسط کارگروه راهبری سامانه مؤدیان تعیین می شود.

 

READ  آموزش ماده 10 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

نرم افزار حسابداری رایگان ایزی حساب، راه حل آسان و رایگان برای ارسال صورتحساب به سامانه مودیان

صورتحساب به سامانه مودیان ایزی حساب3.Jpg نرم افزار حسابداری رایگان ایزی حساب

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا