آموزش حسابداری

آموزش ماده 5 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

ماده 5 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

در این مقاله به آموزش ماده 5 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان به شرح زیر می پردازیم:

ماده 5 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، روند کلی ثبت معاملات و نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در سامانه مؤدیان را به شرح زیر تعیین می‌کند:

1. فرایند ثبت معاملات و محاسبه مالیات بر ارزش افزوده:

الف. صدور صورتحساب الکترونیکی:

       – فروشندگان صورتحساب الکترونیکی را از طریق سامانه مؤدیان صادر می‌کنند.

       – در صورت ارتباط مستقیم با مصرف‌کننده نهایی، عملیات ثبت فروش و صدور صورتحساب الکترونیکی توسط پایانه فروشگاهی انجام می‌شود.

    ب. انتقال خودکار صورتحساب به سامانه مودیان:

       – اگر خریدار عضو سامانه مؤدیان باشد، صورتحساب الکترونیکی به صورت خودکار به کارپوشه وی منتقل شده و به عنوان اعتبار مالیاتی برای او در نظر گرفته می‌شود.

2. مهلت تائید و پذیرش صورتحساب توسط مودی:

    – مؤدیان مکلفند در مدت سی روز از تاریخ درج صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه خود، پذیرش یا عدم پذیرش این صورتحساب‌ها را اعلام کنند. عدم اظهارنظر به منزله تأیید صورتحساب مربوط است.

3. محاسبه خالص بدهی مالیات بر ارزش افزوده:

    – در پایان هر دوره سه ماهه، خالص بدهی مالیات بر ارزش افزوده مؤدی بر اساس تفاوت مالیات فروش و مالیات خرید (اعتبار مالیاتی) محاسبه می‌شود.

4. دخالت مأموران مالیاتی در تشخیص مبلغ بدهی مالیات بر ارزش افزوده:

    – بعد از انقضای مواعد مقرر، مأموران مالیاتی می‌توانند تنها در شرایط خاصی در تشخیص بدهی مالیات بر ارزش افزوده اشخاص مشمول دخالت کنند.

5. اعلام صورتحساب خرید در سامانه مودیان به صورت مستقیم توسط خریدار در سامانه مودیان:

    – سامانه مؤدیان باید به گونه ای طراحی شود که به مؤدیان امکان اطلاع‌رسانی در مورد خریدهایی که فروشنده برای آنها صورتحساب الکترونیکی صادر نکرده است و یا مؤدیانی که عضو سامانه مؤدیان نشده اند را فراهم کند.

6. انتقال برخط اطلاعات خرید توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران:

    – گمرک جمهوری اسلامی ایران مکلف است امکان انتقال الکترونیکی و برخط اطلاعات مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده توسط واردکنندگان را به سامانه مؤدیان از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات فراهم کند.

 

READ  آموزش ماده 7 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

با ایزی حساب به آسانی قوانین مالیاتی را بیاموزید

ماده 5 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان – پرسش و پاسخ ماده 5 نرم افزار حسابداری رایگان ایزی حساب

پرسش و پاسخ های آموزش ماده 5 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان:

  1. فرآیندی ثبت معاملات و محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در سامانه مؤدیان به چه صورت است؟
صورتحساب الکترونیکی، توسط فروشنده از طریق سامانه مؤدیان صادر می شود. در مورد مؤدیانی که مستقیماً با مصرف کننده نهائی ارتباط دارند، عملیات ثبت فروش و صدور صورتحساب الکترونیکی، توسط پایانه فروشگاهی انجام می شود.
  1. فرآیند صدور صورتحساب الکترونیکی برای خریدارانی که مصرف کننده نهایی نیستند، به چه صورت است؟
در صورتی که خریدار، مصرف کننده نهائی نبوده و خود عضو سامانه مؤدیان باشد، صورتحساب الکترونیکی صادرشده توسط فروشنده، به صورت خودکار به کارپوشه وی در سامانه مؤدیان منتقل می شود و به عنوان اعتبار مالیاتی برای او منظور می شود.
  1. مهلت پذیرش یا عدم پذیرش صورتحساب‌های الکترونیکی توسط مودیان مالیاتی چند روز است؟
مؤدیان مالیاتی مکلفند ظرف مدت سی روز از تاریخ درج صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه مؤدیان نسبت به اعلام پذیرش یا عدم پذیرش این صورتحساب ها اقدام کنند. عدم اظهارنظر ظرف مدت مذکور به منزله تأیید صورتحساب مربوط می باشد.
  1. بدهی مالیات بر ارزش افزوده مودیان چگونه در سامانه مؤدیان محاسبه می‌شود؟
در پایان هر دوره سه ماهه، بدهی مالیات بر ارزش افزوده مؤدی که عبارت است از مابه التفاوت مالیات فروش و مالیات خرید (اعتبار مالیاتی) وی در طول دوره، طبق مقررات توسط سامانه محاسبه می شود.
در صورتی که مالیات فروش مؤدی بیشتر از مالیات خرید (اعتبار مالیاتی) وی باشد، مؤدی موظف است مابه التفاوت را به ترتیبی که سازمان مقرر می کند، به حساب سازمان واریز کند. متقابلاً در صورتی که مالیات فروش مؤدی کمتر از مالیات خرید (اعتبار مالیاتی) وی باشد، سازمان موظف است با رعایت ترتیبات قانونی مربوطه مابه التفاوت را به مؤدی مسترد کند.
  1. در چه شرایطی مأموران مالیاتی مجاز به دخالت در تشخیص بدهی مالیات بر ارزش افزوده اشخاص مشمول می‌باشند؟
پس از اتمام مواعید مقرر در ماده (۳) این قانون، مأموران مالیاتی جز در مواردی که در این قانون اجازه داده شده، نباید در تشخیص بدهی مالیات بر ارزش افزوده اشخاص مشمول دخالت کنند.
  1. چگونه می‌توان اطلاعات معاملاتی مؤدیانی که عضو سامانه مؤدیان نیستند و یا از صدور صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان امتناع می ورزند را به سازمان امور مالیاتی اطلاع داد؟
به منظور تکمیل اطلاعات سازمان در خصوص مؤدیانی که عضو سامانه مؤدیان نبوده یا بدون صدور صورتحساب الکترونیکی اقدام به فروش می کنند، سامانه مؤدیان باید به گونه ای طراحی شود که مؤدی بتواند خریدهای خود را که فروشنده برای آنها صورتحساب الکترونیکی صادر نکرده است، به سازمان اطلاع دهد.
  1. گمرک جمهوری اسلامی ایران چه وظیفه ای در خصوص انتقال اطلاعات به سامانه مؤدیان دارد؟
گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است امکان انتقال الکترونیکی و برخط اطلاعات مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده توسط واردکنندگان را به سامانه مؤدیان از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات فراهم کند.
صورتحساب به سامانه مودیان ایزی حساب5.Jpg نرم افزار حسابداری رایگان ایزی حساب

 

READ  آموزش ماده 9 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

نرم افزار حسابداری رایگان ایزی حساب، راه حل آسان و رایگان برای ارسال صورتحساب به سامانه مودیان

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا